2010-09-14
 10:39:46

You never know

Godmorgon alla där hemma!

Här är klockan snart två och jag har precis kommit hem från en rolig dag i skolan. I går var som sagt första dagen och då hade jag en ledarskapskurs som verkar jättespännande! Den går egentligen bara ut på att man ska öva sitt ledarskap i ett valfritt projekt som man ska göra i grupp. Projektet får handla om i stort sett vad som helst men tidigare år har de exempelvis arrangerat en fest och skänkt pengar till välgörenhet och utvecklat en databas för eleverna på skolans cvn. Man ska alltså sköta allt från planering till genomförande helt själv och jag tror det svåra kan vara att hitta en bra balans så att det faktiskt blir genomförbart men samtidigt inte för litet. Jag har massa roliga idéer och ser verkligen fram emot kursen!

Igår på eftermiddagen åkte vi till ikea här i Taipei. Tyvärr hade vi lite ont om tid så jag hann inte kolla så mycket men jag kom i alla fall hem med en lampa, lite ljus, en mugg, knäckebröd och fullkornsskorpor!

Jag vet inte vad som hände i natt men jag vaknade vid ett och mådde jättedåligt, hade frossa och frös och svettades om vartannat. Först var jag säker på att jag hade blivit magsjuk av något jag ätit eller så eftersom att jag mådde så illa, men så småningom blev det lite bättre och jag lyckades somna. När jag vaknade imorse mådde jag lite konstigt fast helt okej vilket var tur eftersom att jag hade en viktig dag framför mig. Idag skulle jag nämligen gå på första lektionen i "heat and masstransfer" - på kinesiska! Den går tyvärr bara på engelska på vårterminen men eftersom att jag behöver den till kth så tänkte jag gå dit och prata med läraren i alla fall och se om man kunde lösa det på något sätt. Jag var jättenervös när jag gick till skolan och orolig för hur han skulle reagera, lärarna har en helt annan auktoritet här och jag visste inte alls om han skulle tycka det var okej.

Dessutom visste jag inte vart jag skulle eller hur lång tid det kunde ta att gå dit, så jag var ute i god tid och kom fram hela 30 minuter innan lektionen skulle börja. Svettig som ett as försöker jag hitta rätt klassrum och när jag väl gör det och får igång ac:n därinne blir jag givetvis jättekall.. Där väntar jag i alla fall och när det bara är 5 minuter kvar tills lektionen ska starta och jag fortfarande är ensam börjar jag fundera på om jag är i rätt sal, men precis då börjar det välla in taiwaneser i rummet. Det är inte så vanligt med blonda utbytesstudenter på lektionerna som är på kinesiska, det är ju faktiskt inte så vanligt med blonda utbytesstudeter överhuvudtaget i det här landet, så samtliga som kliver in i salen stirrar på mig som om jag kom från en annan planet. Till slut kommer i alla fall läraren, en äldre man i kostym som ser väldigt barsk ut, han tittar på mig men ler inte ens. Jag funderar på om jag ska gå och prata med honom men vill inte störa och dessutom börjar jag tvivla på om han överhuvudtaget pratar engelska. Precis då kommer han fram till min bänk och frågar var jag kommer ifrån och när jag berättar att jag kommer från Sverige och kth blir han jätteglad och trots att jag erbjuder mig att läsa in hela kursen själv ur boken envisas han med att han vill hålla lektionerna på engelska för mig! Så det slutar med att han varvar kinesiska och engelska hela lektionen och dessutom visar han sig vara en jättebra lärare! Så allt slutade väl och jag känner mig väldigt välkommen samtidigt som jag känner lite prestationsångest..

Ikväll ska jag gå ut och äta med ett gäng amerikaner, det blir nog trevligt! Hörs sen!


Sofie

Vilket omtumlande dygn! Det blev ju ett bra slut i alla fall.

Här har det varit full rulle Ami är sjuk så jag vik. hela veckan. Just idag ramaler en elev i 5:an och gör illa armen och ingen skolsyster på plats.... Jag ringde föräldrarna och sjukhuset. Sedan var det bara att att åka till sjukhuset och vänta till mamman kom. = )

På eftermiddagen ska jag gå på rektorsmöte på kommunen.

Hoppas du får en fin kväll! Kram mamma


Martina

Hej vännen! Vad spännande du verkar ha det! Skönt att det löste sig med kursern, fantastiskt med trevilga människor! Jag saknar dig här i stockholm! Kram


mormor Ulla

Hej Linn! Vad bra du löste dagens problem.Din kväll blir nog bra oxå. Jag har varit till tadläkaren och fått några nya tider efter tandl. hade jag tid hos sjukgym. fått ett träningsprogram att gör varje dag.för min axel. Det har varit sol ett tag i dag men nu mullet och det skall komma regn.har talat med Helena och hon har problem med hunden skulle till vetrinären i dag. Ja du det var lite vardag för mig

Ha det nu riktigt bra hjärtat pusspuss/mormor


Gerd

Du kommer att bli den barske kostymfarbrorns favoritstudent - det är jag säker på. Härligt att du verkar trivas och att du inte blev magsjuk. Imorgon åker Jan och jag norr över för att fjällvandra ett par dagar tillsammans med Kerstin & Tommy.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: