2010-09-14
 16:17:55

Lycka i en plastpåse

Åh, vilken mysig kväll jag har haft. Förutom jag, Sara och några andra amerikaner var det en spanjor, en polska, en taiwanes och en kanadensare med på middagen. För första gången sen jag kom hit till Taiwan åt jag på en riktigt fin restaurang, alltså en sån man går in på och sitter ner där det finns luftkonditionering, vacker belysning och tända ljus. Det var också första gången sedan jag kom hit som jag åt mat som inte var direkt traditionellt taiwanesisk, jag åt en jättegod grillad kycklingfilé med ost, ruccolasallad och tomat i örtbröd med grönsallad med dressing till. Mums! Detta kostade ändå bara 50 kronor vilket ju är billigt för så mycket god mat.

I vanliga fall beställer jag mat på gatan och oftast får man den i en plastpåse eller låda alternativt att man sitter ner i ett ganska ocharmigt rum bakom matvagnen som står på gatan. Då kostar en rätt 10-30 kronor beroende på vad och hur mycket man vill äta. Jag har absolut inget emot det sättet att äta, tvärtom, maten är oftast skitgod, man får den direkt och det är hur billigt som helst. Men just idag var det så mysigt med en riktig middag.

Efter maten promenerade jag hem ensam och höll nästan på att börja gråta glädjetårar när jag hittade en vanlig matbutik! Detta har jag letat efter länge eftersom att jag har så svårt att hitta bra frukost, jag vet visserligen att det finns bland annat Carrefour i närheten men har inte haft tillfälle att kolla upp det. Imorse åt jag till exempel två knäckebrödskivor utan någonting på och ett glas treo till frukost, det var rätt trist. Jag vet att det låter fånigt men det var verkligen sååå mysigt att gå och kolla på vanliga matvaror igen. Jag köpte frukt, morötter, tvättmedel, philadelfiaost, havregryn(!), nescafe, en jättestor påse gojibär för 15 kronor(dyrt i sverige), saltade mandlar, torkad mango och choklad! Min lycka är gjord! Så imorgon blir det havregrynsgröt, kaffe och knäckemacka med philadelfia!

Vi har pratat lite om vitaminbrist i kompisgänget här. Vi äter ju rätt konstigt och oregelbundet så det känns som att man inte riktigt får i sig allt man behöver. Jag dricker till exempel ingen juice på morgonen längre och även om jag äter frukt så är det bara sällan, jag får inte heller i mig några mjölkprodukter såsom fil, yoghurt eller mjölk och jag äter aldrig ägg. Istället blir det mycket ris, nudlar och bröd av olika slag. Det är ju ingen katastrof direkt men när man är van att få i sig allt det där i vanliga fall känns det inte så bra. Det var bland annat därför jag köpte bären och mandlarna. Och chokladen för själen såklart.

Natti natti, nu ska jag sova och imorgon ska jag gå upp tidigt för att slåss om en plats i marknadsföringskursen, efter min gourmetfrukost förstås!


Sofie

Oh! vad härligt att du äntligen har hittat en matbutik! Det kanske finns c-vitamin brus eller så att köpa om du nu inte köper juice. Varför inte juice?

Hörs i morgon! Kramar! Mamma


mormor Ulla

OOO, Linn vicken lycka och ha en bra frukost . Dax för mig att sova natti natti pusspuss/ mormor


mormor Ulla

God morgon Regn regn och åter regn. på väg till motonsdansen på em. skall Ulrike och jag till Stads Teatern och se Sista dansen. Jag tror det blir en bra dag trots regnet. Pusspuss Linn och ha det bra /mormor



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: