2010-09-10
 07:59:07

Nattmarknaden i onsdags

I Onsdags gick jag på Shilin night market tillsammans med Sara. I min guidebok beskrivs den så här, "If you could eat it, wear it or give it a name and bring it home, you'll find it there", och så var det verkligen. Gata upp och gata ner med små stånd där man kunde hitta allt möjligt. "Give it a name" syftar till att de tydligen säljer husdjur och då framförallt hundvalpar där. Jag såg dock inga, vilket nog var tur eftersom att jag hade blivit väldigt upprörd.


Så här ser det ut, affärerna är också öppna och jag var riktigt imponerad av utbudet. Det var mycket fint och ganska lite skräp, inga dåliga märkeskopior.


Mat i massor. Tvärtemot vad man skulle kunna tro är gatuvagns-maten den absolut bästa. Gott, billigt och nylagat. Eftersom att rulliansen är så pass stor blir inget dåligt.


Frukt är också något man ser ofta. På många ställen har dom också att man får peka ut ett par frukter så gör de en smoothie åt en, perfekt frukost!



Här är det torkad frukt, dels vanlig men även kryddad som exempelvis "spicy mango" (den orangea), faktiskt riktigt gott!


Min middag den kvällen, som kanske inte ser så god ut men var jättegod. Den påminnde om palt eller kroppkaka men med en helt annan kryddning såklart. Fyllningen bestod av grönsker och kött och det fanns flera olika att välja melllan. De la dem i en stekpanna och hällde på en vatten-olja blandning så de blir kokta men samtidigt lite frasiga i botten. De gör den medan man ser på och sen får man den i en plastpåse:)


Här är ett tempel som vi gick in och kollade i, det var väldigt vackert!


Utanför templet stod den här sötnosen som tydligen är en figur i buddhismen på något sätt. Sara har läst en hel del religion och berättade att den är en symbol för rikedom eftersom att "it eats gold and silver but doesn't have an asshole".



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: