2010-09-08
 12:15:19

Framme i landet annorlunda

Efter en lång resa är jag äntligen på plats och har äntligen fått tag i internet. Här är klockan 18.15 och just nu sitter jag i lobbyn till mitt dorm och tänkte mest bara meddela att jag lever och mår bra. Bilder och sånt kommer senare. Resan har gått jättebra och jag lyckades faktiskt sova mig igenom nästan hela. Kulturchocken efter jag klev av planet i Taipei är enorm, allt är väldigt annorlunda och jag känner mig väldigt annorlunda. Jag är lång och blond och sticker ut vart jag än rör mig, men människorna här är otroligt hjälpfulla och snälla och ler mest hela tiden. Vädret är varmt, 36 grader då jag landade igår, strålande sol och fuktigt.

Jag fick skjuts från flygplatsen och möttes upp av min supergulliga fadder Patty, hon hjälpte mig med allt administrativt när vi kom fram till mitt boende, sen gick vi en runda på stan och köpte lite prylar till mitt rum och åt middag. Min första måltid på taiwanesisk mark(jag bad Patty välja åt mig) var någon form av soppa med nudlar som var gjorda av bland annat morotsblast(!) och dumplings med grönsaker och något(?) kött. Det var faktiskt riktigt gott!

Efter ett långt dygn fick jag äntligen gå och lägga mig och sova hela 11 timmar! Somnade klockan 23 och vaknade klockan 10 av alarmet på mobilen. Efter en dusch gav jag mig ut på stan för att försöka hitta något att äta, utbudet är väldigt dåligt på frukost men till slut hittade jag någon form av fralla med vad jag trodde var smör. När jag börjar äta inser jag dock att det är smörkräm, dvs smör med socker och vanilj. Blä. I alla fall till frukost..

Kl 13 idag skulle jag på "Exchange student orientation" på universitetet, där lärde jag känna en tjej som heter Sara och kommer ifrån Florida, USA. Vi fick massor med nyttig information och afternoon tea med massor av bakelser. Jag fick även lära mig att Taiwan vann något slags världmästerskap för konditorer förra året, och jag kan berätta att det märktes. Jag kom nyss hem från detta och snart ska jag och Sara mötas upp igen för at gå på en nattmarknad.

Tack för alla fina och uppmuntrande ord, jag saknar er alla och det är så skönt att bara få höra ifrån er!
Kramar Linn


Dane

Älsklingen då... Du får väl se upp så du inte trampar på någon stackars Taiwanes. ;) Saknar dig massor! PUSS!


Sofie

Vad skönt att allt har gått bra och att du har fått kontakt med någon annan student som inte är på hemma banan! Jag ser fram mot att se bilder och berättelser. Ha det så bra puss och kram från Resarö



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: