2010-09-09
 14:19:40

Första kvällen i Taiwan (tisdag)

Direkt när bussen hade släppt av mig utanför mitt hus möttes jag upp av Patty, min underbara fadder och räddare i nöden som håller reda på mig och hjälper mig med precis allt. Hon pluggar också på NTU och läser just nu till dubbla diplom för att kunna åka till USA och plugga i framtiden(vilket det tydligen är väldigt hög konkurrens till).


Här har vi precis fått in vår mat på en liten restaurang i närheten av mitt dormroom. Patty fick välja mat till mig då alla menyer var på kinesiska. Det blev en soppa med nudlar gjorda av morotsblast och dumplings med kött och grönsaker.


Godare än det ser ut!

Som bekant äter ju många asiater med pinnar och så är även fallet i Taiwan. Dessutom är de väldigt miljömedvetna så pinnar av trä anses vara ett otroligt skogs-slöseri och istället får man de som syns på bilden, i någon slags metall. Jag är helt okej på att äta med pinnar, i alla fall när det gäller träpinnar och mat som liksom fastnar på, som sushi eller ris. Men att äta nudlar med metallpinnar innebär att friktionen är i princip obefintlig och allting bara glider av. Det var svårt och tog tid men jag blev i alla fall mätt till slut:)


Här är jag jättetrött efter en lång flygning och massa nya intryck och människor.

Efter middagen gick vi och handlade massa saker till mitt rum, var bland annat tvungen att köpa madrass, kudde och täcke som var väldigt billigt så det var okej.Efter det ville Patty bjuda mig på en annan typiskt taiwanesisk sak - "pearl tea" eller "bubble tea". Det är en kall slags mjölkdrink med te och någon frukt eller fruktsyrup. I denna är det små kulor som kallas pearls eller bubbles som egentligen är gjorda av en speciell rot men som också kan vara vanliga gelegodisar.

Här kan man köpa pearl tea, sådana "barer" finns lite här och var.


Precis som all annan konstig taiwanesisk mat var denna överaskande god! Det var lite konstigt med pärlorna som liksom hoppar ut ur sugröret men själva mjölken var som vilken mjölkdrink som helst. Är så glad att jag har människor omkring mig som får mig att prova sådana här saker. Det knappast något jag hade beställt själv, jag hade ju inte ens kunnat läsa menyn till att börja med, haha.


Sofie

Det ser skumt ut med alla pärlor/kulor i botten på glasen!

Puss på dig!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: