2010-09-15
 09:20:25

Onsdag

Nu har väl de flesta där hemma stigit upp och kommit iväg till jobb eller skola. Jag har precis kommit hem från skolan och har fikat med svenska-gänget. Idag gick jag på en kurs som heter "International marketing management" som verkar jättekul.

Man får ju ofta ett nytt sätt att se på saker när man gör det ur ett annat perspektiv och så är det för mig nu då jag tänker på det svenska skolsystemet. Vi ska vara glada att vi har det så bra och framförallt rättvist!

När man pluggar här på NTU och söker kurser så är det inte säkert att man får läsa dem. Idag var vi kanske 100 personer som ville läsa en kurs med 70 platser, då är det bara att fysiskt tränga sig fram till läraren först och slåss om att registrera sig på de få platser som finns. Först till kvarn på registreringen tillämpas ofta, men det kan gå till på många konstiga sätt. Häromdagen var det några i gänget som var på "business english" som är en väldigt populär kurs. Då fick samtliga som var där ställa en fråga om kursen och baserat på hur bra fråga man ställde skulle läraren handplocka de hon ville ha i klassen. Tillslut var det bara 4 platser kvar och 8 personer som ville läsa och då sa hon helt enkelt att de själva skulle bestämma vilka som skulle få platserna eftersom att "så är business life i verkligheten". Det slutade med att de lottade ut de sista platserna! Tänk er detta i Sverige, moraltants-landet nummer ett där rättvisa står högst upp på politikernas agenda skulle få panik.

Jag lyckades i alla fall registrera mig fort och förhoppningsvis får jag en plats, men man vet ju aldrig. Kursen handlar som sagt om internationell marknadsföring och verkar väldigt intressant. Vi ska bland annat få träffa ledningen för Häagen-Dazs och höra dem berätta om sin marknads-strategi och koncept, baserat på detta ska vi sedan i små grupper göra ett enkelt utkast till en reklamfilm(typ med en vanlig digitalkamera) som vi sedan ska presentera för Häagen-Dazs folket som ska ge feedback på denna! Sedan ska vi studera flera olika företag och deras sätt att marknadsföra sig internationellt, till exempel Mcdonalds, Louis Vuitton, Nokia, Ikea och British airways.

Efter lektionen mötte vi resten av svenskarna som är här och gick till ett café på campus. Där åt vi våfflor och myste lite. Det var jättegoda våfflor som påminnde om belgiska, jag åt dem med honung. Nu är jag hemma en sväng och om ett tag ska jag gå på en till kurs, "Green economy" som handlar om miljö och ekonomi, tror det kan bli intressant!


mormor Ulla

Hej Linn! Nu är jag hemma och har duschat och väntar på att klockan skall bli 15.15 så jag kan gå till tåget. Fortfarande grått här. Men det snöar inte. Pusspuss / mormor


Dane

Hur kan du få vitaminbrist?!?! Våfflor som är så nyttiga! ;) Äh, Taiwaneserna verkar ju ha stenkoll på kosthållning tycker jag. Mycket friterat och äta på stående fot! Godare än så blir det ju inte! :)


Sofie

Kan ni få provsmaka Hägen Daz? =))

Kraaaaammmmmmmm



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: