2010-10-07
 16:51:47

1 månad i landet annorlunda

Nu var det längesen jag skrev något här på bloggen. Det beror på att jag har så mycket att göra och så lite att berätta om. Eller egentligen har jag ju massor att berätta, men det här konstiga livet börjar bli vardag för mig nu. Det är den 7:e idag och det betyder att jag har varit här i precis en månad! Ibland känns det dock som att jag har varit borta ett halvår.

Idag är det torsdag, klockan är 22 och jag har precis kommit hem i från skolan.. Sista lektionen var kinesiska 18.30-21.20 så nu är jag helt slut i huvudet. Det är roligt men knepigt att lära sig kinesiska, väldigt intensivt och svårt att både läsa, skriva och prata. De andra kurserna går också bra, de är ganska tunga och krävande men hittils har jag varit duktig och pluggat ordentligt så jag hänger med i tempot.

Förra helgen var jag i "Snake alley" en nattmarknad där man bland annat kan äta orm, sköldpadda och hamster. Blä! Det var riktigt otrevligt och jag blev ganska illa berörd, samtidigt vet jag ju att det bara är en kulturell skillnad. Vad är egentligen skillnaden på att äta orm, sköldpadda eller hummer? Eller hamster och anka?
Trots konstiga maträtter hade jag en jättetrevlig kväll med mina buddies som avslutades med en skön fotmassage.


På söndagen besökte jag, Anna, Mia och Joel Chiang Kai-shek Memorial Hall. Tack vare en historielektion av Mia vet jag numera att gubben Chiang var ledare i Kina tills 1949 då Mao Zedong under inbördeskriget utropade folkrepubliken Kina och han flydde till Taiwan tillsammans med massa historiska prylar och goda människor som var emot kommunisterna som stannade kvar på fastlandet. Det är också därför som taiwaneserna är mycket trevligare än kineserna, enligt min egen tolkning alltså. Efter hans död har man alltså byggt ett stort monument till hans ära här i Taipei. Det var otroligt häftigt och imponernade men så svårt att fånga på bild. När vi var där övades det inför en show som ska vara nu på söndag då det är Taiwans nationaldag.







Efter att ha varit så kulturella behövde vi lite kontrast och därför åkte vi till det här stället:


'
Hej!

Där köpte jag lite saker jag saknat i mitt rum, det blev en handduk, diskborste, filt, sänglampa, knäckebröd, choklad och lingonsylt! Dessutom åt vi lunch, men jag åt faktiskt inga köttbullar utan en jättegod ungsstekt laxfile med potatis och sås. Skönt med någonting annat än ris och nudlar.

Imorgon är jag ledig så så jag ska passa på och fixa lite här hemma och på kvällen blir det utgång då vi ska till club Luxy och skaka lite rumpa till Armin Van Buuren:)

Natti natti!


Sofie Persson

Jätte fina bilder kul att se lite kultur och att veta att du inte bara pluggar!

Kram mamma


Dane

Många tecken bara för att säga "heminredning"... :)


jenny

Du blir verkligen

rik på upplevelser

själv har jag haft

pappa på besök

här i helgen

och vi hade superkul som vanligt

satt i september solen och drack öl

sen hade vi ett gig på lördagen

på en sportsbar i höganäs

som gick strålande

ha en bra vecka nu syrran

alla hälsar till

dig

och skickar kramar



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: